Veelgestelde vragen

Mijn Lening

 

Variabele rente

  • Hoe wordt de rente bepaald?

    Eerder heeft het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) bepaald dat de rente van een krediet met variabele rente tijdens de looptijd moet meebewegen met de marktrente. Gaat de marktrente omlaag? Dan gaat ook de rente op het krediet omlaag. Gaat de marktrente omhoog? Dan gaat de rente op het krediet ook omhoog.

    Kifid verwees hierbij naar de marktrente die altijd door De Nederlandsche Bank (DNB) bekend werd gemaakt op hun website. DNB stopte vorig jaar mei met de publicatie van de rentereeks voor doorlopend consumptief krediet. Vanaf dat moment hadden we geen marktrente meer om te volgen. Toen is Kifid op zoek gegaan naar een nieuwe maatstaf.

    De Geschillencommissie van Kifid heeft bepaald dat de DNB-rentereeks voor variabele rente op nieuwe woninghypotheken met ingang van mei 2022 als referentierente voor variabele rente op doorlopend consumptief krediet geldt. Hierover heeft Kifid een deskundigenrapport gepubliceerd. Hierin wordt toegelicht dat de hypotheekrente specifieke kenmerken heeft van de Nederlandse markt. Ook kan de hypotheekrente met belangrijke renteontwikkelingen meebewegen. Voortaan is de rente op nieuwe woninghypotheken de referentierente die ook wij zullen hanteren voor rentewijzigingen.

    De hypotheekrente wordt door DNB gepubliceerd op hun website.

  • Uit welke onderdelen is de rente opgebouwd?

    Uw rente is opgebouwd uit verschillende onderdelen:

    • Fundingkosten: de kosten die wij aan onze geldverstrekkers betalen. Hiermee kunnen wij het geld inkopen dat wij aan u uitlenen.
    • Risicokosten: de kosten die wij maken om het kredietrisico af te dekken. Dit is het risico dat wij lopen dat klanten ons niet terugbetalen. De hoogte van dit risico verschilt per klant en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de looptijd van uw lening, het geleende bedrag en de sector waarin u werkt.
    • Winstopslag: de vergoeding voor onze moedermaatschappij (Crédit Agricole Group). Deze vergoeding zijn wij aan hen verschuldigd voor het ter beschikking stellen van kapitaal.
    • Onze kosten voor bedrijfsvoering (onder andere personeelskosten, IT-kosten en de vergoeding voor uw tussenpersoon).

    Als een van bovengenoemde onderdelen bij een doorlopend krediet veranderde, konden wij de rente wijzigen. Dit is na 1 mei 2020 niet meer mogelijk. Vanaf dat moment wordt de rente op een andere manier bepaald, zie hiervoor ‘Hoe wordt de rente bepaald?

  • Wat betekent een rentewijziging voor mij?

    De maandtermijn van een doorlopend krediet is een vast bedrag. De maandtermijn bestaat uit een deel rente én een deel aflossing. De hoogte van de bedragen voor aflossing en rente dat u betaalt variëren. Als de rente omhoog gaat, betaalt u meer rente en minder aflossing. Daardoor wordt de looptijd langer. Bij een lagere rente betaalt u minder rente en lost u meer af. De looptijd wordt daardoor korter. Het totale maandbedrag blijft wél steeds hetzelfde.

    Het rentepercentage bij een persoonlijke lening verandert niet tijdens uw overeenkomst.

  • Wat is debetrentevoet?

    Iedereen die geld leent, moet rente betalen over het geleende bedrag. Het rentepercentage dat u op jaarbasis moet betalen, noemen wij de effectieve debetrentevoet op jaarbasis. Bij een doorlopend krediet kan de rente gedurende de looptijd wijzigen. Daarom is dit een variabele effectieve debetrentevoet op jaarbasis.

 

Betalen en aflossen

  • Ik wil extra aflossen op mijn lening. Hoe doe ik dat?

    Eenmalig extra aflossen
    Een extra betaling maakt u eenvoudig over via iDEAL binnen Mijn Lening of rechtstreeks naar bankrekeningnummer NL 14 ABNA 0747474354 ten name van IB Krediet. Vermeld altijd uw contractnummer bij de betaling.

    Structureel extra aflossen
    Wilt u structureel extra aflossen om uw lening sneller af te betalen? Wij vertellen u graag hoe u dit regelt.

    • Maakt u geen gebruik van automatische incasso om uw maandtermijn te betalen? Dan kunt u het maandelijkse bedrag verhogen wanneer u maar wilt. U hoeft ons hier niet over te informeren.
    • Maakt u wél gebruik van automatische incasso om uw maandtermijn te betalen? Houd er dan rekening mee dat IB Krediet het incassobedrag niet zomaar kan verhogen. Als u structureel méér dan uw huidige maandtermijn wilt betalen, dan moet u het gewenste bedrag zelf overmaken. U kunt bijvoorbeeld een periodieke overboeking instellen bij uw eigen bank via internetbankieren. De automatische incasso voor het reguliere termijnbedrag vindt daarnaast ook gewoon plaats.

    Let op: is er sprake van een betaalachterstand? Dan wordt de extra betaling altijd eerst verrekend met de achterstand. Hebt u een betaalachterstand en wilt u extra aflossen? Neem dan contact op met onze afdeling debiteurenbeheer via 088 – 655 62 00 (lokaal tarief). Zij helpen u graag verder.

  • Ik wil mijn doorlopend krediet aflossen en beëindigen. Hoe doe ik dat?

    Wij kunnen uw doorlopend krediet alleen beëindigen als u het gehele bedrag hebt terugbetaald. Wilt u het gehele bedrag terugbetalen? Stuur dan een e-mail naar contractbeheer@mijnlening.ibkrediet.nl. Wij sturen u daarna een inlosnota met het nog terug te betalen bedrag en instructies om dit bedrag over te maken. Ook kunt u telefonisch een inlosnota opvragen.

    De lening wordt automatisch beëindigd als het saldo op 0 staat. Uiterlijk 10 werkdagen nadat de lening volledig is afgelost, krijgt u een bevestiging.

  • Hoe wordt de rente op mijn lening berekend?

    Hebt u een doorlopend krediet dan wordt het rentebedrag iedere maand opnieuw bepaald, vlak voor de vervaldag van uw maandtermijn. De rente wordt berekend over het uitstaande saldo en is ook afhankelijk van het aantal dagen in de maand. Uw renteboekingen zullen hierdoor iedere maand verschillen.

    Hebt u een aflopend krediet dan is bij het afsluiten van de lening al bepaald hoeveel rente u gaat betalen, hoe de aflossing verloopt en wat de geplande einddatum is.

 

Persoonsgegevens

Wijzigingen doorgeven

  • Hoe kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

    Ik wil een adreswijziging doorgeven
    Een adreswijziging kunt u op verschillende manieren aan ons doorgeven:

    • via e-mail naar contractbeheer@mijnlening.ibkrediet.nl
    • per post, stuur de brief naar: IB Krediet B.V.
      Afdeling Contractbeheer
      Postbus 2178
      3800 CD Amersfoort

    Zet in uw brief of e-mail uw oude en nieuwe adres, het contractnummer van de lening en voor wie de adreswijziging geldt (alleen voor u of ook voor de eventuele medecontractant?)

    Ik wil een e-mailadreswijziging doorgeven
    U kunt dit zelf doen via Mijn Lening. Als u geen gebruikmaakt van Mijn Lening, kunt u dit per e mail doorgeven via contractbeheer@mijnlening.ibkrediet.nl.

    Ik wil een telefoonnummerwijziging doorgeven
    Dat kan schriftelijk, per e-mail of telefonisch. Via Mijn Lening wordt uw verzoek direct verwerkt. Na ontvangst bedraagt de gemiddelde verwerkingstijd 3 tot 5 werkdagen.

  • Ik wil een ander bankrekeningnummer doorgeven. Hoe doe ik dat?

    Wilt u uw bankrekeningnummer wijzigen? Stuur een e-mail naar contractbeheer@mijnlening.ibkrediet.nl. U kunt ons ook bereiken via de telefoon, 088 – 655 6200 (lokaal tarief). Onze medewerkers zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur.

  • Ik wil de hoogte van het bedrag dat ik iedere maand betaal, veranderen. Hoe doe ik dat?

    Wilt u de hoogte van het bedrag dat u iedere maand betaalt, aanpassen? Dat kan. Wij vertellen u graag hoe u dit regelt.

    • Maakt u geen gebruik van automatische incasso om uw maandtermijn te betalen? Dan kunt u het maandelijkse bedrag verhogen wanneer u maar wilt. U hoeft ons hier niet over te informeren.
    • Maakt u wél gebruik van automatische incasso om uw maandtermijn te betalen? Houd er dan rekening mee dat IB Krediet het incassobedrag niet zomaar kan verhogen. Als u structureel méér dan uw huidige maandtermijn wilt betalen, dan moet u het gewenste bedrag zelf overmaken. U kunt bijvoorbeeld een periodieke overboeking instellen bij uw eigen bank via internetbankieren. De automatische incasso voor het reguliere termijnbedrag vindt daarnaast ook gewoon plaats.

    De extra betalingen maakt u eenvoudig over via iDEAL binnen Mijn Lening of rechtstreeks naar bankrekeningnummer NL 14 ABNA 0747474354 ten name van IB Krediet. Vergeet niet om uw contractnummer te vermelden.

  • Kan ik de hoofdelijke aansprakelijkheid wijzigen?

    Door het tekenen van de financieringsovereenkomst bent en blijft u beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de betalingen op de afgesloten lening. Wegens de contractuele verplichting wordt een van beiden niet ontslagen van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Het contract is immers ook op het inkomen van beide personen verstrekt. Afspraken die zijn gemaakt in een convenant, zijn voor een derde partij niet bindend. Voor het in behandeling nemen van een verzoek voor het wijzigen van een tenaamstelling hebben wij een nieuwe financieringsaanvraag nodig. Wij verwijzen u hiervoor naar uw adviseur.

 

Inzicht in mijn lening

  • Waar kan ik de gegevens van mijn lening bekijken?

    Eerder heeft het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Via Mijn Lening hebt u 24 uur per dag, 7 dagen per week inzicht in de meest actuele gegevens van mijn lening. Hebt u nog geen Mijn Lening? Vraag dan zo snel mogelijk een account aan. Hebt u geen internet? Dan kunt u een overzicht van de belangrijkste gegevens van uw lening opvragen bij onze klantenservice. Dit overzicht wordt  eenmalig verstrekt. Onze klantenservice is bereikbaar op 088 – 655 6200 (lokaal tarief).

 

Verdachte mails en internetoplichting

  • Wat moet ik doen als ik te maken krijg met internetoplichting waarbij de naam of het logo van IB Krediet is misbruikt?

    Geef nooit uw persoonlijke gegevens vrij
    Net als veel andere bedrijven heeft ook IB Krediet helaas wel eens te maken met internetoplichting. Op Marktplaats en andere websites zijn criminelen onder onze naam actief als verkopers of adverteerders. Er zijn ook andere vormen van fraude zoals Phishing waarbij criminelen op zoek gaan naar uw persoonlijke gegevens.

    Bent u opgelicht?
    Hebt u te maken gehad met oplichting waarbij onze naam of logo wordt misbruikt? Bewaar de mailwisseling dan goed en maak – indien mogelijk – een printscreen van de advertentie. Doe ook aangifte bij de politie van oplichting. Verder raden we u aan om de internetfraude aan IB Krediet te melden. Mail hiervoor naar fraud@ca-cf.nl

  • Wat moet ik doen als ik een e-mail niet vertrouw?

    Hebt u een e-mail van IB Krediet ontvangen maar vertrouwt u het niet? Waarschijnlijk hebt u te maken met phishing. Dit is het door criminelen vissen naar persoonlijke gegevens. Dit gebeurt vaak via e-mail, maar het kan ook via sms of nepwebsites.

    Hoe herken ik een phishingbericht?

    • Het bericht bevat meestal een urgente reden voor actie.
    • Het bericht bevat vaak geen persoonlijke aanhef (dus Beste klant in plaats van Beste meneer Jansen).
    • Het bericht bevat vreemde formuleringen of taalfouten. Overigens is het wel zo dat dit steeds minder vaak het geval is. Phishing-fraudeurs leren ook van hun fouten.
    • U wordt gevraagd op een link te klikken. Als u dit doet, komt u terecht op een nepwebsite. Daar wordt u gevraagd in te loggen met uw persoonlijke gegevens. Doe dit nooit!
    • Het bericht lijkt sterk op een bericht van IB Krediet, maar er zijn kleine verschillen.

    Hoe bescherm ik mezelf tegen phishing?

    • Check de afzender van het bericht. Ziet de afzender er vreemd uit, wees dan erg voorzichtig. Beantwoord de mail niet en klik ook niet op links.
    • Wordt u gevraagd om op een link te klikken? Check dan het websiteadres. Dit adres moet altijd beginnen met https. De s staat voor secure, dan weet u zeker dat u in een beveiligde omgeving zit. Soms staat er ook nog een slotje voor https. Is dit niet het geval, dan weet u dat de website niet betrouwbaar is.

    Voorbeelden van phishing e-mails

    Hier kunt u enkele voorbeelden van phishing bekijken. Deze voorbeelden zijn van Interbank de naam van IB Krediet voor 1 augustus 2024.

    Voorbeeld nepwebsite
    Voorbeeld phishingmail